torsdag 7 januari 2010

En ny drink till folket från baren i Stöten

Sex In The Snow
Longdrink
Vit och god, nyaste drinken från Stötenfjällen

  • Vodka
  • Persikolikör
  • Ananasjuice
  • Citronjuice
  • Sockerlag
  • Sprite

Skaka vodkan, likören, socker och citron med ananasjuicen. Häll upp i ett highballglas och fyll upp med sprite. Mycket viktigt att skaka drinken väldigt hårt och länge, annars blir inte drinken vit.
Hittade på den här blandningen en kväll i baren när det var några gäster som ville ha en vit drink med det namnet, eftersom man tydligen inte kunde dricka Sex On The Beach i fjällen.
Jag använder sourmix istället för citron och socker här uppe i Stöten, eftersom det är det vi jobbar med, men allting smakar bättre med färsk juice. Den ska vara ganska söt och lite sliskig, men om man vill fräsha upp den lite så kan man ha i ganska mycket citronjuice och väldigt lite eller ingen sockerlag alls.
Drinken behöver ingen dekoration, ett av karaktärsdragen ska vara att den är helt vit och jag vet ingen frukt eller nånting som är vitt.

10 kommentarer:

  1. Woah, låter som något att testa! Det är ju faktiskt snö även i Stockholm...

    SvaraRadera
  2. Tänker mej någon typ av snödekoration som sakta får smälta i drinken...
    Sen funderar jag lite på det här med sex i snö, låter jävlgt kallt och inte alls upphetsande.

    SvaraRadera
  3. Siri: Drinken ska vara vit, inte grå, kom ihåg det :) Jag vet hur det brukar vara med snön i Stockholm ;)

    Qim: Don't knock it until you've tried it, baby

    SvaraRadera
  4. Idag när det bara är -26 ute är jag ju helt klart mera possitivt inställd :)

    SvaraRadera
  5. Haha, spot on där - "Drinken ska vara vit, inte grå..."
    Måste ge cred för snabbtänkhet! Låter som en så mycket bättre vinterdrink än t.ex. snowball.

    SvaraRadera
  6. Qim: Idag va det -34 när jag gick till jobbet och runt nollan inne i Backstage där vi har vår afterski och nattklubb. Där spenderade jag 15 timmar idag, kul kul.

    Viktor: Tack tack :) Ibland får man ju till det.

    SvaraRadera
  7. Om du använder ett större highballglas (tänk latte), eller kortar ner den i ett OTR-glas (eller ett bredare glas whatever), och kör med krossad is kan den vita färgen "lyfta" sig tillsammans med isen och se ut som en snöboll i glaset. Minns jag gjorde något liknande förra vintern, och det såg rätt fräckt ut.

    SvaraRadera
  8. Jesper: Det va ett bra tips, men jag tror vi sparar drinkar med krossad is tills sommaren, vill inte stå och veva på en nattklubb med tre led i baren.

    Qim: Tack tack :)

    SvaraRadera
  9. Duktigt av dig! Känns som det är så man ska kunna gå till en bar och få något spontant. :)

    SvaraRadera