söndag 3 januari 2010

la puta vida

skiten = ingenstans du vill sitta
sitta i skiten = för mycket att göra för en person vad man än gör och snabbt man än springer



Om julhelgen va kaos vet jag inte riktigt vad jag ska kalla nyår.

Nyår...
Full och galen afterski, fullbokad nyårsupé, och dubbel nattklubb (dubbel!) men det är lugnt, allting är uppstyrt. Alla vet precis vad de ska göra och när det ska göras, vi är så jävla organiserade, så vad som än kan slängas emot oss så är det inga problem, vi har koll. Eller? En servitris är sjuk på nyår (Malin, du är död för mig), jag får hoppa in i servisen, Nicke tar mitt barpass, Jocke tar Nickes station. Vem tar Jockes station? Näe, löser vi, Martin är ju både bartender och serivs plus han gillar att springa så han kan köra dubbelt eller vad?
Ingen idé att gå in på detaljer, men nyårafton 2010 kan va den mest kaotiska och värdelösa arbetsdagen jag har haft på sex år och då har jag vart 19 bast, en halvår in i branschen och haft ansvar för barerna på Orsa Stadshotell under Orsayran, jobbandes ett dygn i sträck för två galna finnar helt utan koll. Det va länge sen jag satt i skiten så jävla hårt i skiten att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Någon gång första året jag kom till Stockholm kanske jag satt lika mycket, men ingenting egentligen som liknar det jag va med för tre dagar sen.
Jag kunde dra upp en sida (eller åtta) om den dagen, men ingenting jag skriver eller hur mycket detaljer jag än går in på kan beskriva vilket jävla helvete kaoset över nyår var. Det ska jävligt mycket till innan jag blir arg över någonting på jobbet, men jävlar i mig, jag kokade av ilska då. Ett tag när jag stod vid kassan är jag helt säker på att jag faktiskt fysiskt skakade. Som en jävla vattenkokare.

Arton timmar (ingen rast, ingen mat, ingen vila) senare går jag hem och försöker sova. Vaknar febrig och indränkt i svett sju på morgonen och inser att jag ska jobba lika mycket nyårsdagen och även lördagen efter det.
Man inte trött förrän man har jobbat tolv timmar, kollar på klockan och det sju timmar kvar tills man slutar och man vet att man ska göra samma sak dagen efter och dagen efter det.

la puta vida

12 kommentarer:

  1. Man har aldrig vart med om ett riktigt nyår förrns man stått i baren och i panikens hast blandat vitryssar på citronvodka.

    Puss

    SvaraRadera
  2. Annars gillar jag även Redbull Vodka på rom eller gin.

    Puss

    SvaraRadera
  3. Låter inte sådär superkul... Men så mycket värre än nyår lär det inte bli, så nu är nog det värsta i alla fall över :)

    SvaraRadera
  4. Alltid lika kul att höra om folk som sitter i skiten, säg till när du fått lite distans till det hela så det blir fritt fram att skratta :)

    SvaraRadera
  5. Ush, något jobbigt!!

    SvaraRadera
  6. Men lilla lille Lillebror, din stackare. Å inte önskade din syster dig gott nytt år heller... I morgon är det tisdag. Kanske lite lugnare då? Jag hoppas verkligen det. Själv sitter jag med en rapport som ska inlämnas om exakt 53 min och jag är inte ens halv färdig... Men men, det löser sig nog ändå
    Kram från lilla storasyster

    SvaraRadera
  7. Viktor: Jag har distans till det typ direkt efter, så det är fritt fram att skämta om det :)

    Sara: Haha, jag överlever nog :) Lycka till med rapporten så hörs vi när jag kommer hem och hälsar på!

    SvaraRadera
  8. Åh, fy fan! Villken skit.
    Själv slapp jag all kaos på krogen :) körde katering hos miljardärerna. Stressen för mej var att jag knappt han hälla vin förens dom druckigt upp det... Villket vin sen! För besväret fick jag 2500 i drix :D
    (sen, efter att ha kört fast i snön, kom jag visserligen tillbaka till en krog i kaos, men då var det ju bara att röja slagfältet)

    SvaraRadera
  9. När ska jag få ett lika glassigt jobb som dig, Qim? Det är inte så stor efterfrågan på privata bartenders :/
    Puss

    SvaraRadera
  10. Det borde det vara :)

    SvaraRadera
  11. Så himla gärna! Jag har gin, gin, gin och vodka i garderoben... Du kanske Jan göra ett drinktips ;)

    SvaraRadera